Min mamma läraren sa alltid: bli vad du vill, bara du inte blir lärare.
Nu har jag jobbat som lärare i snart tio år och visst sitter jag där vid köksbordet och plågar mina nära och kära med den ena klagovisan efter den andra. Bara därför tänkte jag ta det här klagandet ett steg längre och berätta varför jag i min tur ska avråda mina barn från att bli lärare:
Häromveckan fick vi i kollegiet på en högstadieskola i en typisk svensk småstad nya instruktioner i konsten att skriva omdömen i den storslagna pedagogiska portal som ett företag dyrt har sålt till kommunen. Omdömen skrivs alltså i samband med utvecklingssamtal, då man också ploppar i några betygsliknande ploppar, som ser ut som Trivial Pursuit-ploppar, som ska uppdateras i takt med elevens utveckling, varje plopp motsvarar ett kriterium och de olika ämnena har minst 10 övergripande kriterier. Det liknar betyg men är det inte, för att eleven ska inte luras att det är det. Istället för E-A kanske man har valt 1-5 för att det inte ska vara som betyg, fast då blir som de gamla betygen, alltså de förr förra, innan V-MVG, men det är en annan femma. Tillbaka till omdömena som alltså elev och föräldrar ska ta del av under utvecklingssamtalet men som bara är ett av flera dokument som ska avhandlas och skrivas under samtalet. Man ska nämligen också skriva IUP (individuell utvecklingsplan) i vilket man befäster elevens fortsatta strävanden, ett ord man för övrigt inte längre får använda, hur som helst, man sätter på pränt hur elevens ska fortsätta utveckla sina förmågor, ett ord man både får och ska använda. Var började jag? Just det, omdömen och i förlängningen IUP. Min skola, och andra skolor med den, fick nämligen bannor av Skolverket för att vi i våra IUP i alltför hög grad föreslagit att även eleven var ansvarig för den fortsatta utvecklingen av sina förmågor. Jag menar, hur vågar vi ge eleven eget ansvar? Skäms!
Egentligen var inte det poängen.
I den papperslösa skolan får ingenting missas. En SO-lärare som följer en klass på 25 elever under årskurserna 6-9 förväntas skriva och uppdatera omdömen, IUP och ploppar kontinuerligt (helst efter varje avslutat arbetsmoment) under en termin. 4 ämnen, 25 elever, ett par arbetsmoment varje termin, ett tiotal kriterier i varje ämne, 8 terminer.
You do the math.
Och efter att läraren under samtalet har redovisat alla omdömen och ploppar säger den genomsnittlige föräldern:
- Kan du inte bara berätta hur det går?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar