tisdag 29 januari 2013

Januari, februari...

Oxveckorna rullar på. I morse drog jag på mig gummistövlarna för att bemästra snösmältningen på min dryga två kilometer långa promenad till tåget. Jag upptäckte att den högra stöveln läckte, huga. Det är som jag alltid har sagt: högerstövlar kan man inte lita på. Hö hö.

Annars har den sydsvenska vintern varit bister. Kattens lilla by är ett riktigt köldhål, en gång sjönk termometern i bilen tio grader på vägen hem från den närmaste affären, 6 kilometer bort, från -4 till minus -14. Årets rekord lyder -17.

Jag älskar de där kylslagna morgnarna. Den där -17 morgonen var magisk. Knarret under kängorna, stillheten, spåren i snön efter hare, rådjur, räv och vildsvin, ugglan som svepte förbi ljudlöst. Det var nästan så jag trodde att gråben skulle komma lommande över åkern.

Men det dröjer nog innan han etablerar sig här i krokarna, i alla fall så länge Lena Ek får råda. På förekommen anledning: Bäste Gustav Fridolin, det var väl onödigt att berömma henne just idag när hon än en gång försöker tillåta licensjakt, trots varningar från EU! Fridolin tycker nämligen att Borg är regeringens stora bromskloss i miljöfrågor, och visst, det är han, men det är väl inte så konstigt, han ju kapitalist, för bövelen! Är det inte då värre att Lena Ek i egenskap av miljöminister agerar som hon gör i vissa frågor?

Jag bara undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar