lördag 8 juni 2013

Fallet Hamrén

Så vackert som vattnet störtar utför fallen i Forsakar föll inte det svenska herrlandslaget i fotboll igår. 1-2 mot Österrike var i underkant och håligheterna i Hamréns bygge blottades än en gång. 

För en Lagerbäckförespråkare som jag lovar jag att jag inte njuter av säga: vad var det jag sa? Jag trodde på Hamrén, men hans naiva fotboll visade sig inte hålla utanför de nordiska ligasystemen. Till hans försvar ska det dock framhållas att hans landslag är det svagaste på decennier, undantaget våra -ic, Zlatan och Alexander.

Dagen efter en sådan förlust är det omöjligt att inte nämna backlinjen. Att förlita sig på Olsson och Granqvist är som att göra en resa i en tidsmaskin, i dagens fotboll räcker det inte att vara stor, stark och brytningssäker, man måste vara snabb, teknisk och smidig också.

Men som sagt, mittbackarna är inte ensamt skyldiga till debaklet. Sverige är en liten fotbollsnation och spelare som Thern, Schwarz, "Bjärred", Brolin och på senare år Larsson, Mellberg och givetvis Zlatan, den störste, dyker inte upp år efter år, spelare och ledartyper med stenhård fysik och matchande nerver.

Anders Svensson tillhör också en god årgång svenska fotbollsspelare som i varje inhopp visar att den nya generationen ännu inte är redo att ta över.

Men den nya generationen kommer att ta över, frågan är om det blir med Hamrén vid rodret.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar