tisdag 7 maj 2013

Det fallna trädet i Vitsippeskogen

Äntligen sol och värme, termometern mäter 22,5 grader i skuggan. Nu påminns man om varför det är rätt härligt att bo på vischan.

Bilden är tagen den 1 maj i ett lite bortglömt naturreservat någonstans i Lunds kommuns östra delar. Träden på bilden har ännu inte slagit ut, i skrivande stund har det däremot tagit ordentlig fart i skogar, dungar och alléer.

Jag plåtade det fallna trädet, för långt, långt bak i minnet projiceras svagt bilden av mig och mina syskon och våra kusiner på en årlig utflykt med våra mammor till något vi kallade "Vitsippeskogen". Jag tror att jag äntligen har hittat "Vitsippeskogen", efter 35 år. Vi har varit lite oense i familjen om vilken skog det egentligen var. I ett fotoalbum hemma hos min mor tror jag nämligen att samma träd går att återfinna på en annan bild, då med klättrande barn iklädda typiska vindtygsjackor anno sent sjuttiotal. Jag ska undersöka saken närmare.


Måste bara nämna dagens rekordnotering från klockan tre, dryga 26 grader, perfekt för den sena sådden i trädgårdslandet. Men, men, som de säger i gnällbältet, nu kommer det väl surt efter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar