torsdag 28 juli 2011

Ödmjukhet, koncentration, lugn...

Är tre ingredienser som måste ingå i de mentala förberedelserna för MFF när de möter Glasgow Rangers nästa vecka. Skottarnas fans, media och klubb, förväntar sig alla att Rangers ska vända på steken. 0-1 hemma var inte vad de mesta mästarna alla kategorier hade räknat med.

När jag såg matchen på en knackig stream fick jag en flash back till 90-talet när svenska lag gästades av för oss anonyma motståndare från Östeuropa i de tidiga kvalrundorna. Det slog mig då hur stabbiga svenska spelare verkade, bortfintade av snabbare och mer tekniska spelare.

Så måste det ha känts för Rangers i tisdags.

Jag hävdar likväl att Rangers är ett starkare lag än MFF, så för att inte slappna av för mycket tror jag att den tredelade mentala föreskriften ovan krävs för att kunna upprepa bedriften. Det och att vara beredda att kämpa som djur.
Jag hade förresten missat att Rangersfansen var portade från första kvalmatchen efter en incident i CL förra året. Nu är det upp till de svenska Rangersanhängarna (samt alla skottar som har skaffat sig plåtar ändå) att sjunga mot publiken på Swedbank.

Den matchen vinner de aldrig.

Framåt Malmö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar