lördag 19 november 2011

Statministern är bra på en sak

Jag jobbar i en kommun som sneglar på Vellinge, tyvärr. Det betyder att jag med min modesta tjänstemannalön ändå tycker att jag har en ansenlig slant över när räkningarna är betalda. Men det betyder också att kommunen är nedgången, och skolan jag jobbar på lider av bristande resurser. Min lilla extra slant väger lätt jämfört med avsaknaden av specialpedagoger och en dräglig miljö för barn och ungdomar.

Jag skulle aldrig rösta för att jag ska få mer i lön, jag röstar för flertalet.


Vad jag vill säga är att jag föraktar den borgerliga ekonomiska politiken, den går bara ut på att bygga ut och muta den sömninga medelklassen med "en extra slant i månaden" samtidigt som samhällets behövande hamnar allt längre på efterkälken.


Jag föraktar också den borgerliga miljöpolitiken som obevekligt förpassar Sverige till skamvrån i jämförelse med länder vi tidigare varit förebild för.


Det finns egentligen bara en sak borgarna (några av dem) är bra på, och det är den retoriska kampen mot främlingsfientlighet och främst SD. Jag säger den "retoriska" kampen, för jag är inte säker på att kampen förs på så många andra slagfält. Segregerande ekonomisk politik, utförsäkringar och sänkt a-kassa göder bitterhet och ökar avståndet mellan människor.


Men personen Reinfeldt tar kampen mot SD på ett föredömligt sätt, det vill jag gärna lyfta fram. Läs i dagens tidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar