söndag 6 november 2011

Vargavinter väntar?

Long time no bloggande. Statarkatten är upptagen med en del annat för tillfället och de långa pauserna mellan inläggen lär fortsätta.

Nu närmar sig vintern, trots milt gråväder här i söder. Men kanske blir det en vargavinter i år igen, i dubbel bemärkelse. Det verkar som om kampen om rovdjurens vara eller icke vara fortsätter, med eller utan vapen. Senast har en handläggare på Skånes länsstyrelse blivit anmäld för jäv, han förordade inte fortsatt skyddsjakt på vargen som har befunnit sig i Småland/Skåne den senaste tiden, anmälaren menar att han är jävig eftersom han har engagerats av Rovdjursföreningen som föredragshållare. Anmälaren har rätt, det säger jag oavsett min hållning i frågan, som är odelat positiv till en stark rovdjursstam. Vad anmälaren nu får erfara är det rovdjursvännerna har fått känna på i decennier, nämligen att de tjänstemän som är politiskt ansvariga för frågan är just jäviga, ibland till och med köpta.

Nu pockar något annat på min uppmärksamhet, got to go!

1 kommentar:

  1. Har du läst om miljöpartisten i Ånge som blev nerklubbad? Han har försökt i åratal arbeta mot besinningslös rovdjursjakt (och tjuvjakt förstås), fått bildäck uppskurna, hotbrev, och nu häromdagen en sten genom fönstret som träffade honom så olyckligt i huvudet.

    Enl Aftonbladet (tror jag det var) tröttnar han nu och vill flytta.

    Jag har tillbringat en del tid i det inre av Medelpad och ja, tyvärr känner jag igen en del av de där stämningarna "vargen ska bort, den tar allt vårt (sic) älgkött" osv osv.

    SvaraRadera