lördag 14 maj 2011

Högerpiskan viner

Det är något jag har tänkt på de senaste dagarna, det här med skolk i betyget, menar Björk Janlund verkligen allvar?

Fast egentligen är det en logisk del av den stora ondskefulla planen. Regeringen ökar segregationen i samhället och försätter fler familjer i utanförskap vars barn inte finner någon anledning att sätta sin tilltro till samhället och dess institutioner, däribland skolan. Först blir man alltså bortgallrad sen blir man straffad för att man skolkar.

I Danderyd, Lomma och Askim tror jag inte att det är några problem för ungdomarna att "skärpa till sig" och släpa sig till skolan. Men på platser där man inte får jobb, där man inte får tillträde till arbetsmarknaden eller ens godkänns av hyresvärdar på grund av sitt ursprung eller sin stigmatiserande bostadsadress, hur motiveras eleverna där av Sturmbandfüh... förlåt, skolministerns nya påfund?

När den dagen kommer när jag förväntas skriva in skolk i betyget på mina elever kommer jag kort och gott strunta i det. Jag är så fruktansvärt trött på skolministerns ytliga politik som bara går ut på att lappa sårytan; att skriva in skolk i betyget är som att sätta plåster på en tumör.

Skolministerns politik är så tunn att han kan rulla ihop den och köra upp den där solen inte skiner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar