tisdag 24 maj 2011

Ödmjukhet och kraftsamling

Ni har sett tv-bilderna, jag såg eländet på plats och jag är djupt bedrövad. Jag tänker inte utgjuta mig, men jag säger vad jag vill ska hända.

Malmö FF tar emot böter och sportsliga följder med ödmjukhet.

Internt utreds hur en individ kan ta sig förbi publikvärdarna.

Spelarna går ut och förklarar hur illa de tycker om våld i samband med fotboll.

Supportergrupperingarna manifesterar mot våldet och utreder internt vilka potentiella hot som finns i de egna leden.

Möten mellan poliser, supportrar och företrädare för MFF och HIF träffas och enas om att samarbeta under hela säsongen i förebyggande syfte.

Swedbank stadions ståplatsläktare förses med nät.

Kännbara straff för de skyldiga individerna.

Men det handlar inte bara om enstaka individers usla omdöme, det handlar om en tillåtande attityd hos dem som inte tycker om att ställa till med skit själva men som tycker att det är kittlande att titta på. Att många blev besvikna för att matchen avbröts säger allt om hur mycket många supportrar har tänjt på gränserna.

Jag hade blivit besviken om matchen inte hade avbrutits, jag hade blivit förbannad. Det måste bli konsekvenser om det kan bidra till fotbollens sanering.

Det var en bra match. Lagen spelade fantastiskt. HIF tog ledningen men jag var säker på att MFF skulle kunna vända.

Men det är skit i samma nu.

3 kommentarer:

  1. Jag såg det hela på tv ett flertal gånger, inte för att jag älskar att gotta mig åt det, utan för att sekvensen sändes både sena Sportnytt och sena Rapport. Än en gång, jag älskar inte fotboll, men jag känner med alla er som gör det.

    Att en fullblodsidiot kunde rusa in på plan var konstigt, särskilt som det inte gått så lång tid sedan förra incidenten. Bevakningen borde ju vara så mycket bättre.

    Själv hade jag en härlig kväll, med en löpartävling för kvinnor. Jag hade inga som helst förväntningar, otränad som jag är, men jag lyckades klara nästan samma tid som förra året. Jag har lärt mig det om mig själv, jag blir taggad när jag springer i grupp, jag bara ska förbi och komma före :-)
    Tänk om jag hade fattat det tidigare i livet.

    Men jag ska springa Tjejmilen i september och det blir säkert ett par lokala lopp också. Lufsa runt i skogen på egen hand är skönt, men det är roligare med tävlingar.

    SvaraRadera
  2. Jag är nog en skogslufsare, jag är ganska bra på att tävla mot mig själv. Jag har fortfarande, som när jag var liten, en kommentatorsröst i huvudet när jag springer och ser åskådarmassorna utmed "banan". Tur att man har barnasinnet kvar!

    Fotbollen får vila ett tag. E

    SvaraRadera
  3. Hoppsan, råkade publicera mitt i. ...tt tag kan vara allt mellan en dag och en vecka, skulle jag tillägga.

    SvaraRadera