torsdag 21 juli 2011

Två boll och en telefontjänst

Efter en vistelse på sköna Gotland är nu Statarkatten tillbaka med några nedslag:

Grattis Åtvidabergs FF till värvningen av Thomas Olsson! Han är fortfarande en kanonspelare, så länge han får vara frisk. Hemma i Bruket tror jag han kan uträtta mycket, kanske hela vägen tillbaka till Allsvenskan!

Malmö FF tar sig an Glasgow Rangers i andra omgången i CL-kvalet. En tuff (minst sagt) uppgift för de svenska mästarna, men en publikfest lär det bli. Återstår att se om Malmösupportrarna kan sjunga ner de fantastiska skotska fansen på hemmaplan i Malmö, borta på Ibrox hörs inga bortaföljen.

Samres får ta en del skit nu för sina Call Center i låglöneländer. Samres verkar i ett ruttet system men är ingalunda några stora krokodiler i sammanhanget. Så innan vi grips av moralpanik kanske det är dags att fundera över våra val av varor och tjänster i allmänhet. För när nu Samres senegalesiska svenskstudenter har fått ansikten och röster i våra dagstidningar bör vi tänka på alla de ansiktslösa anonyma skaror arbetare som under slavliknande förhållanden i andra låglöneländer sliter med våra t-shirts, gympaskor, budgetelektronik. Vi ser dem inte men de är med oss i vår vardag.

Vi ska vara vaksamma på unkna koloniala strukturer, men vi ska inte sila mygg och svälja kameler.












2 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka!

    Du har så rätt, det är ju väldigt lätt att kritisera EN utlokaliserad teletjänst. Fast det är inte första gången eller första företaget som gjort så, många it-tjänster är redan utlokaliserade till t ex Indien.

    Sedan har vi alla "vanliga" kaffesorter (alltså ej reko/fair trade), eller öht matimport, klädfabriker, skofabriker, leksakstillverkare, tillverkare av komponenter till vitvaror, hemelektronik, bilar ... osv osv osv.

    För sådär femton år sedan skulle "alla" bojkotta franska varor, då Frankrike genomförde provsprängningar av atomvapen i Stilla havet. (För undvikande av ev missförstånd, jag är gammal linje 3-anhängare).
    En dåvarande granne, som råkade äga en Citroën, fick den sönderrepad. Vad nu det skulle hjälpa som protest.

    En känd restaurang i Stockholm hällde ut sitt lager (fast jag tror att de bara hällde ut en symbolisk flaska) av franska viner i rännstenen. Jag var där en kort tid senare och frågade kyparen, när jag läst på menyn, varför de fortfarande serverade Dijonsenap till en av sina paradrätter och varför de kunde erbjuda båda konjak och calvados som avec (!). Och varför hade menyn franska som förstaspråk, med svensk översättning?

    Trams tycker jag om sådant.

    Eftersom jag många gånger ÄR en kärring mot strömmen, köpte jag bara franska viner under den perioden, men gissa om jag blev utstirrad på bolaget.

    Man ska bli upprörd över missförhållanden, man ska diskutera och man ska definitivt försöka göra något åt det, men sådana selektiva bojkotter är helt enkelt ... löjliga.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!
    Det blir lite fragmentariskt nu på sommaren med skrivandet, ingen reda alls.
    Jag är också ganska motvalls, men precis som du säger så blir det lite flavor of the month över väldigt riktade bojkotter, lätthanterligt för stunden men ganska tandlöst i längden.

    Hoppas sommaren är till belåtenhet!
    /Sk

    SvaraRadera