torsdag 16 februari 2012

Högt spel av Sjöstedt

Låt inte den högra handen veta vad den vänstra gör, om bibeltravestin tillåts. Är Jonas Sjöstedts utspel om den fängslade svenskarna i Etiopien så taktiskt? Diplomatisk finkänslighet är av hävd vägvinnande när man har att göra med nyckfulla motparter. Nu kommer ett initiativ utanför regeringen. Jag utgår från att han vet vad han gör, Sjöstedt, annars är det ett högt spel han spelar.

Han kritiserar inte direkt hur UD har agerat hittills, och det ska han ha heder för, jag förväntar mig inte pajkastning från just honom, men indirekt är det givetvis en känga mot utrikesministern.

Men jag önskar han hade läst evangeliet innan han agerade och varit tyst om sin goda gärning. Jag menar, lyckas han har han all chans i världen att kamma hem politiska poäng i efterhand, misslyckas han är han ett lätt byte i media till olycka för en efterlängtad opposition.

På tal om opposition, är det bara jag som tycker att Reinfeldts uttalande om att det inte finns någon opposition luktar maktfullkomlighet à la Göran Persson?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar