måndag 1 april 2013

En premiär ovärdig Malmö FF

"Är det det här vi betalar för?"

Orden är faktiskt mina, riktade mot MFF:s spelare efter 1-1 hemma mot Halmstad BK. Jag skäms lite, jag brukar inte resonera på det sättet. Men det bara slank ur mig. Utan att förta HBK:s insats kan jag bara konstatera att MFF inte gjorde en godkänd match.

Innan säsongen hade jag tre frågor.

1. Har det defensiva spelet blivit bättre?

Ja och nej, backlinjen verkar mer samspelt, defensivt. Offensivt däremot var våra ytterbackar, idag Ricardinho och Concha, slarviga och uddlösa. Mittbackar Halsti, vikarie, och Helander, ordinarie, spelade tryggt ihop. Men på det stora hela var det defensiva arbetet under all kritik, och då menar jag över hela plan. Mittfältet föll långt bak mot eget straffområde och var sorgligt långt efter när läge för omställning uppenbarades.

2. Har laget blivit bättre på att förändra en matchbild?

Nej, när spelet gick i baklås infann sig ganska snart någon slags apati. Efter HBK:s kvittering vittnade hemmalagets kroppsspråk om uppgivenhet, en injektion för motståndarna, som genast sträckte på sig lite extra.

3. Har spelidén blivit tydligare?

Nej, Norlings matchplan verkar i alltför hög grad vara beroende av slumpen. Lite som på en skolgård. Spelarna står och glor på varandra och väntar på att någon annan ska få en ingivelse.

Och så spelarbetyg:

Hög allsvensk klass 
Markus Halsti MB: Uppträdde som en som har fotboll som yrke.
Filip Helander MB: Omutlig som sista utpost.
Tokelo Rantie A: Väger lite lätt ibland men gör slutligen en riktigt konstnummer till 1-0. Ut skadad.

Godkända
Simon Thern VM: Hade fart i benen på sin vänsterkant men kom inte till skott. Passningarna inte av så hög kvalitet vi har vant oss vid.
Johan Dahlin MV: Lämnade ensam vid kvitteringen, svårbedömd insats i övrigt, sysslolös.
Dardan Rexhepi, A, inhoppare: Bra löpningar men hade svårt att ta sig förbi.
Erik Johansson, MB, inhoppare: Kom in som anfallare (?) med uppgift att vara target och skarva vidare. Hade en jättenick som HBK:s målvakt gör en fantomräddning på.
Emil Forsberg VM, inhoppare: Kom inte runt på kanten men visade ändå prov på goda intentioner (det var lätt att sticka ut i mängden idag...). Snodde en frispark från Friberg och visade direkt att han borde göra det fler gånger.

Ej godkända
Ricardinho VB: Obegripliga felpass.
Matias Concha HB: Kom inte till med sina fina inlägg. Tveksam offensivt, kan dock bero på...
Jiloan Hamad HM: Tills idag, Mr Hög Lägstanivå, idag, fumlig och osäker, förmådde inte ihop med ovan nämnde skapa farligheter på högerkanten. Samarbete dem emellan obefintligt.
Erik Friberg CM: Allt annat än en playmaker. Dåliga inlägg.
Ivo Pekalski CM: Tittade mer bak än fram, epitetet "sidleds" kan plockas fram och revideras till "bakåt". Många bolltapp, varav ett ledde fram till kvitteringen.
Magnus Eriksson A: Såg tunn ut, slet utan att få utdelning, dålig första touch.
Richard Norling, tränare: Vågade inte byta ut Hamad och Pekalski som onekligen var ur slag. Vad tänker Simon Kroon om att inte få komma in? 19500 på läktarna, premiär och solsken och lite tändning överlag, någonstans måste tränaren hållas ansvarig för det andefattiga spelet. Har MFF fått sin egen Hamrén?

Jag brukar vara ganska snäll med mina betyg, men idag känner jag mig blåst på en trevlig premiär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar