måndag 7 december 2009

Rätt sida?

Det finns bara en storstad i Sverige och det är Stockholm. Därför beredde det mig stort nöje att läsa om olika kända människors skäl till varför de bor på Södermalm, denna mytomspunna stadsdel, Sveriges största, med SöFo, söder om Folkungagatan som crème de la crème. Men Statarkatten skulle vilja tala om den i mitt ödmjuka tycke mest intressanta stadsdelen i konungariket. Vi kan kalla den RäNo, Rätt sida om Nobelvägen (till skillnad från FeNo, Fel sida om Nobelvägen). Vi befinner oss i provinshuvudstaden Malmö, en märklig stad, segregerad som ingen annan, integrerad som ingen annan. Allt är vägg i vägg. I en lägenhet i RäNo vaknar det unga paret upp och utbrister sitt: vilken härlig dag na na na na, precis som i reklamen, och i lägenheten mittemot kontrar den från Strumpan uppsagde 1980 med ett rossligt: sicken rälig dag na na na na, och tittar ut över den en gång skinande fiskbensparketten. På Möllan, RäNo i vidare bemärkelse, överbrygger det unga avantgardet och jämnåriga invandrare kulturbarriärerna med orden: en stor hof, tack - varsågod, det blir fyrtiotvå kronor. Och så butikerna, de brokiga, Söderklänningar finns inte längre men så länge de handskrivna skyltarna på Ystadgatan tronar bredvid löpsedlarna kan jag även fortsatt nära mina romantiska föreställningar. Jag är raljant, men tro mig, jag är det med kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar