fredag 1 oktober 2010

Heja humorn!

En arg insändare häromdan tyckte att journalister och andra med åsikter ägnade för mycket tid åt att skoja med politiker i allmänhet och Sverigedemokrater i synnerhet. Jag vill naturligtvis inte vara sämre, så skratta om ni vill, eller kan...

Doing do doing doing dooooing (syntbasen från Seinfeld, ridå upp, komiker på scen)

Komikern:

Har ni hört att SD vill införa betyg från fjärde klass? Jo, det är sant, genom att skapa större utslagning i lägre åldrar hoppas SD kunna fördubbla sitt väljarunderlag redan till nästa val! (burkskratt). På tal om betyg, FP vill ha betyg från 6.an, what's next, avskaffa barndomen? (trumvirvel: padysch, lätt burkskratt). Nej, men allvar nu, skolan uppfyller inte sina mål, särskilt inte i ämnet historia; I Uppsala tryckte Moderaterna upp en kampanjdekal med ordalydelsen: "Arbete ger frihet", (en harkling, lätt osäkert fnitter, publiken försöker koppla), hey, jag är inte bara allmänt fascinerad, jag tror också jag har löst frågan om motivet bakom skyltstölden i Auschwitz! (burkskratt av gapskrattskaraktär, följt av padysch, vissa i publiken suckar och skakar på huvudet med skamsen min). På tal om Moderaterna, jag har kommit på varför Carl Bildt verkar så oförstående när han konfronteras med Lundin Oils bidrag till folkmordet i Sudan: Han har missförstått vad Lundin Oil producerar, han väntar fortfarande på att få köpa olivolja för halva priset till Anna Marias födelsedag! (padysch). Tack för mig, gott folk! (burkskratt, visslingar, avslutande syntbas, ridå).

På tal om humor. När den polska polisen under diktaturen belade medlemmarna i Solidaritet med det ena förbudet efter det andra för att hindra att de möttes och demonstrerade, tvingades de att bli kreativa. Vid ett tillfälle kom ett påbud från rörelsens ledning att alla medlemmar skulle bära hattar av tidningspapper nästa dag. Hattarna syntes överallt men eftersom det inte fanns någon lag mot att bära hatt av tidningspapper kunde polisen inte ingripa.

När ryssarna hade tagit över Prag efter revolten skulle den sovjetvänliga ledningen tala på Vaclavplatsen. Den ditkommenderade folkmassan svarade med att applådera, hela tiden.

Ingen hörde vad som sades den dagen.

Humorn är mäktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar