Richard Jomshof, skolpolitisk talesman för SD, avfärdar i ett nummer av Lärarnas tidning den digra forskning som pekar på att modermålsundervisning hjälper elever med annat modersmål än svenska att lära sig just svenska. Attitydundersökningar visar också att barn med annan språklig bakgrund än svensk känner sig mer delaktiga i samhället om de har goda kunskaper i modersmålet och om modersmålslandets kultur; en djupare känsla av identitet skapar den trygghet som alla människor behöver för att känna sig hemma i ett givet sammanhang. Ganska självklart egentligen. Men det tycker inte Jomshof (som för att skaffa sig en djupare känsla för sin identitet en gång i tiden antog efternamnet Jomshof efter "Jomsvikingar"). Nåja, när Jomshof konfronteras med forskningsresultat säger han att det finns danska undersökningar som visar på motsatsen...
Den som tycker att danska undersökningar i sammanhanget verkar trovärdiga räcker upp en hand. Förlåt danskar, men ert hygge är för exkluderande för min smak.
Titta på länken om modermålets betydelse för resultat i skolan och attityder till samhället, särskilt intressant blir det från s.54 och framåt. Tyvärr hyser jag inget större hopp om att omvända några övertygade Sverigedemokrater eftersom deras engagemang i frågan inte är konstruktivt utan bara går ut på att förstärka fördomar och underblåsa motsättningar. Som den danska komikern Omar Marzouk sade om vad muslimer betyder för Pia Kjaersgaard: Hon borde vara tacksam. Utan oss hade hon bara varit en arg hemmafru.
Extremister parasiterar nämligen på motsättningar, de lever på lögner. Att hålla lögner vid liv är ett måste för dem, annars dör de.
Förresten, tänk att Jomshof är utbildad historielärare, det kan man inte tro. Det visar att utbildning inte är ett vaccin mot trångsynthet, inte ens utbildning i historia.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar