måndag 11 mars 2013

Our winter of dis...and that

Och så var vi nere i -10 natten till idag, börjar det inte bli lite tjatigt nu? Förra veckan värmde solen, såpass att en av mina minst studiemotiverade elever utbrast: Det är så sjukt gött när solen skiner, man vill liksom bara jobba! Slut citat. Det är så man blir rörd.

Det har passerat en hel radda med intressanta händelser sen sist, det gör ju det, så jag vet inte vilken tråd jag ska dra i. Johan Olssons guld på femmilen var stort, oerhört stort för en gammal skidfantast som jag, så stort att Malmö FF:s inträde i Svenska cupen kändes lite ämt (lokalt: färglöst, ointressant). Svinkall premiär mot Öster (1-1) följt av en vinst mot IK Frej med 2-0 betyder att tävlingssäsongen är igång tidigare än på länge. Jag måste säga att jag gillar upplägget, Malmö har 14 guld i Svenska cupen, den statistiken var det enda som fångade mitt intresse tidigare. Nu känns det som om det har poppat upp lite prestige i turneringen igen, och det är bra. Fråga AIK.

Förra måndagen satt två kungsörnar på en åker tio meter från vägen utanför nästa by härifrån. Det var mäktigt. Kungsörnar är numera en årligt återkommande fröjd här i bygden. Några vildsvin har inte setts till på ett tag, men det prasslar misstänkt utanför huset på nätterna. Däremot har räven synts till, dessvärre skabbig.

Sportlovet firades i Åtvidaberg där dovhjort är ett vanligt inslag i gatubilden.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar