måndag 31 januari 2011

Det gäller att passa på!

Maria Larsson (KD) är starkt emot förslaget att tillåta gårdsförsäljning av vin med motiveringen att det riskerar att urholka Systembolagets legitimitet. Jag skulle vilja kontra med en spaning som kanske kan få den mest förhärdade monopolförsvarare att tänka till.

Jag tycker om öl. Särskilt förtjust är jag i bitter och ale, man skulle kunna kalla mig insnöad. Ale ska innehålla kornmalt och vatten, humle i de riktigt beska sorterna. Inga sötningsmedel får förekomma, inga E-nummer. En god ale kostar en del. De bryggs ofta i så kallade mikrobryggerier och importeras i små mängder.

En situation. Det är vardag. Jag ska handla en ale efter att jag har handlat mat. Jag glider in på bolaget och köper en nyinkommen sort, den är markerad med en orange etikett, 4,5 %, ca 25 kr. Nu till spaningens kärna: på hela bolaget är det bara jag och en till som köper en vara. Den andra är en a-lagare som rutinmässigt placerar en burk 7,5 % svensk starköl, ca 10 kr, på bandet i kassan. Mycket krut för billig peng. Burken är urdrucken innan jag har hunnit säga karamell och brända toner. När jag tittar mig omkring noterar jag att alla andra handlar stora kvantiteter. Exempelvis pappan med ny Saab som handlar ett tiotal flaskor vin i 80 kronors klassen, jag bara utgår från att det kommer många till middagsbjudningen i sekelskiftsvillan (sekelskiftet 2000), annars blir det mycket vin för en person. Runt om mig staplas boxarna, alkoläsken och flaken med öl. Ansenliga summor dras från konto och kreditkort.

Enligt min mening lockar Systembolaget till ett märkligt köpbeteende som jag vill påstå talar emot denna institutions existensberättigande: När gemene man är på bolaget köper gemene man mer än han behöver för att det gäller att passa på när man är där för att det är så jobbigt att gå på bolaget. Min tes är alltså att bolaget får många att handla mer, inte mindre. Systembolaget får svensken att bunkra istället för att handla, och det är en väsentlig skillnad. Min tes baseras på mina iakttagelser, inget statistiskt material eller attitydundersökning.

Jag vill inte lägga mig i folks vanor, det är inte min avsikt, spaningen ovan är bara en iakttagelse och tesen bara en tes. Min poäng med detta inlägg är att möta Systembolagets försvarare med deras eget favoritkäpphäst, nämligen kontrollen över folks intag, eller förmodade kontroll.

Jag tror inte att Systembolaget främjar folkhälsan.

Och jag tror sannerligen inte att gårdsförsäljning av vin hotar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar