onsdag 21 juli 2010

Regeringen saknar visioner om miljön

Inför ett val gäller det för partierna att känna av opinionen, alla röster räknas, alla frågor är viktiga. Höger och vänster raggar röster i varenda fråga som dyker upp. Jag tror att det borgerliga blocket vinner igen. Varför det? Jo, för att de som redan har har fått mer. Högern lockar väljarna inne i varje väljares bubbla med löften om mer lön och lägre skatt, alltså trevligt för dem som har jobb, förmögenhet, egendom och så vidare. Att fler människor är arbetslösa nu än på flera år är inte lika viktigt, eller att skyddet för dem som inte har sysselsättning eller är sjuka har minimerats. Eller att Sverige sitter i en miljöpolitisk skamvrå i den internationella gemenskapen efter fyra år av backande från den ena principen efter den andra. Miljöministern tycker att det är hemskt att människor skräpar ner i naturen samtidigt som hans regering inskränker strandskyddet och övrigt skydd av värdefull natur, för att kommunerna ska kunna bygga dyra hus och lägenheter och locka skattebetalare med "naturnära boende". Han tillåter licensjakt på en ovärderlig rovdjursstam för att han är i lobbyisters händer och provborrning efter fossil gas för att provborraren kan betala för sig, trots att det är ett företag som våldsamt utnyttjar naturtillgångar i bland annat Nigeria och bidrar till miljöförstöring, etniska konflikter och korruption. Vilken princip står på tur för slakt för regeringen Reinfeldt?

Jag röstar inte för mig själv. Om så ett parti skulle skräddarsy ett program som lyfte min lön med femtusen kronor i månaden skulle jag inte rösta på det partiet om det inte hade en vision för både människan och planeten. Min lön betyder ingenting i det större sammanhanget. Jag röstar för så många som möjligt. Jag brinner för miljön. För i vår miljö, lokalt och globalt, finns värden som är oersättliga och ovärderliga, men även, för att tala "moderatiska", lönsamma. Inte som exploateringsobjekt men för att vi har en unik chans att rädda det som räddas kan, för planeten, oss själva och för framtida generationer. I Sverige finns det ännu tysta platser, hundratals, i Tyskland finns det en enda. Varför tror ni tyskar kommer hit och plöjer ner pengar i svensk turism?

Egentligen borde det inte spela någon roll om tyskar kommer hit för att se vår natur, naturens värde är större än alla turister och alla inkomster i hela världen. Men som man säger: tala med borgarna på borgarnas vis, och att tala om solidaritet, vision och ovärderlig natur med dem är som pärlor för svin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar