måndag 7 februari 2011

Allsvenskan 2011 i kristallkulan

Nja, inte riktigt, få serier är så svårtippade som den allsvenska. Förra året tippade Mats Johnsson, fotbolldirekt.se, MFF som svenska mästare. Då var jag raljant men lyfter nu retrospektivt på hatten. Jag trodde inte på honom då därför av alla tippare runtom på sportredaktionerna i landet sitter alltid någon och tippar MFF eller IFK Göteborg som svenska mästare.

Emellertid skulle jag vara lika skeptisk idag om någon tippade MFF som svenska mästare 2011, mest för att. Det finns nämligen mycket som talar emot det. Sen finns det lika mycket som talar för det. Samtidigt som MFF fick ett ekonomiskt underskott som överskred det budgeterade har klubben tack vare ett likaledes bedrövligt ekonomiskt läge ute i Europa ett i stort sett intakt guldlag att tillgå. Det är bra, men ändå inte. Bra därför att det handlar om riktigt duktiga spelare, mindre bra därför att man inte ska underskatta vad de negativa effekterna av guldupphöjelse kan innebära för individen i gruppen. Förra året påpekade jag det när AIK kom på tal; spelare som ÄNTLIGEN fått sitt guld, ofta äldre, och spelare som fått ett guld, ofta yngre, och genast börjar grubbla på vad som kan vara bättre än det, kanske ett holländsk guld, belgiskt, kanske till och med ett danskt? Vi såg alla hur det gick för Solnas stolthet.

I MFF:s trupp finns dock spelare som var med förra året, men bara då och då, och som kan tänkas ha samma hunger som ett bra nyförvärv. Jimmy Durmaz är en av dem, Jeffrey Aubynn en annan, två generationer spelare som båda gav allt under guldsäsongen, trots att de spenderade åtskilliga timmar på bänken. Jag hoppas de kan leda guldtåget även -11.

Nu undrar ni förstås var Pep tagit vägen i min betraktelse. Precis som i verkligheten är Pep i Halmstad BK. Han ville dit och då skulle han dit. Precis som spelare måste även tränare vara motiverade att vara kvar i klubben. Suerte, säger jag till honom, och tack för de stordåd han enligt initierade personer uträttade i Himmelsblått!

PS I avdelningen personal som kommer och går i klubbarna, Juan Robledo lämnar Mjällby och lämnar en vakant tjänst i kategorin allsvenska spelare som ser ut som revolvermän i filmer av Sergio Leone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar