lördag 5 mars 2011

Fast forward i Kollen

Idag forsade Therese Johaug fram i spåren som om teveproducenten tryckte på spola varje gång hon var i bild. Björgen blev "bara" tvåa. Men hon är nog hyfsat nöjd ändå, det var ju norskt högst upp.
Som den sportnörd jag är kom jag att tänka på femmilen i val di Fiemme 1991 när Gunde Svan, med ett gigantiskt leende, högröd i ansiktet och med mössan bakom öronen gick i mål och omfamnade guldmedaljören Torgny Mogren, svensk skidåknings kronprins. Johaug är kronprinsessan i norsk skidåkning och det är helt upp till drottningen när det är dags att lämna över tronen. Gunde lämnade över tronen till Torgny efter val di Fiemme. Frågan är hur Marit gör.

Inför morgondagens femmil ger jag tusan i att skriva upp svenskarna, hittills har det gått troll i mina förhoppningsfulla profetior om Kalla och Hellner och de andra blågula aktörerna.

Därför säger jag att det blir norskt i topp även i morgon, med piruett på mållinjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar