torsdag 4 mars 2010

Carlgrens skenmanöver

Plötsligt riktar miljöminister Anders Carlgren kritik mot jaktlobbyn för att de inte godtar inplanteringen av nya vargar. Men nej, han är inte den förlorade sonen som har sett ljuset, han är politiker. Centerpartiet famlar i mörker, de ligger risigt till inför valet och Carlgren försöker vinna tillbaks några röster han förlorade under sin mentala istid i januari och februari. Jägarnas riksförbunds attityd är också anmärkningsvärd. "Vi går inte med på en inplantering." Vilka tror de att de är? Jo, men det vet vi ju, de tillhör intressegruppen som bjuder riksdagsmän på jaktkurser...i Riksdagshuset! Jag säger då det. Jag tror att det gick till så här . En hemlig telefonkonferens:

-Hej Torsten Mörner och Solveig Larsson, bossar över de maffialiknande Jägareförbundet och Jägarnas riksförbund!
-Hej Anders Carlgren, ryggradslös och lättkorrumperad politiker! Vad kan vi hjälpa till med?
-Folk är lite sura för vargjakten och jag får skäll från höger och vänster, mest vänster. Jag skulle behöva gå ut med lite kritik mot J-falangen, som ni kallas här, no offence.
-Non taken. Vi är vad vi är. Vad ska du säga?
-Jag säger att jag är arg för att ni inte vill gå med på inplantering av nya vargar och att er hållning äventyrar nästa års jakt. Jag kommer ju så klart inte att förhindra licensjakt i framtiden men jag måste bättra på min image inför valet.
-Det är ok, det passar faktiskt riktigt bra, vi får en massa arga mail om lodjursjakten så det är bara bra om du riktar fokus mot vargarna igen så vi får skjuta ifred och gillra fäll...
-Jag vill inte höra några detaljer, ju mindre jag vet desto bättre.
-Då säger vi så, spela dina kort rätt nu, vi basar över 220 000 potentiella väljare, capisc?
-Capisc...

Nåt i den stilen. Jag hoppas jag har fel, jag hoppas att Carlgren visar att han har just ryggrad, att han har tagit åt sig av kritiken och verkligen omprövat sina åsikter i ljuset av nya insikter. Men jag tror på det först den dag då svensk natur åter är naturlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar