måndag 1 mars 2010

"Från Balkan till halkan"

Jag zappade från Orangutangen Green på Svt 2 till TV4 i tron om att det var nyheter. Det var Förkväll. Från skogsskövling, kedjade elefanter som stapplade fram på en dammig gräsplan i jakt efter bete och orangutanger som försökte svinga sig mellan de förtorkade trädgrenarna på ett kalhygge till tre glittriga programledare, några för mig okända gäster och Lars Ohly. Tydligen hade de haft en modevisning i studion. Bland modellerna fanns två barn under tio år. Tittarna hade uppmanats att maila in sina åsikter om barnmodeller. Programledarna redovisade två mail vars avsändare tyckte att det inte fanns något att uppröras över. "Många verkar alltså tycka att det är ok", konstaterade en av programledarna. Jag tror inte Schyman hade varit tyst. Jag drar mig till minnes en annan TV4-klassiker. Det var för några år sedan. I morgonsoffan satt en man i övre medelåldern och berättade om sina upplevelser som barnsoldat i Hitlerjugend i samband med Berlins fall. Han var i yngre tonåren då och tvingades ut i strid mot Röda armén. I slutet av hans berättelse grät han. Då var intervjutiden över. Programledaren påannonserade dagens musikaliska inslag. På scenen väntade Electric banana band och till tonerna av Min piraya Maya torkade den före detta barnsoldaten tårarna från sina kinder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar