söndag 23 maj 2010

"Det ante mig" i sportvärlden

Det ante mig att Inter vann Champions league, det var inte överraskande men typiskt på något sätt, med tanke på allt liv kring Samuel Eto'o och Zlatan och rokaden deras lag emellan. Att Barcelona inte skulle vinna hela turneringen är ingen jätteskräll, hur makalöst bra de än är, det är oerhört svårt att försvara en titel i den finaste europeiska cupen, senast det hände var 1990 när AC Milan lyckades, för övrigt mot Svennis Benfica med Mats Magnusson och Jonas Thern i laget.


Jonas Thern och Mats Magnusson i fornstora dar. Lägg märke till Masses extra skydd för hans ständigt krånglande lårmuskler, den typen av byxor blev så starkt förknippade med honom att de fick hans namn, magnúsons, (med reservation för min portugisiska stavning).





Det ante mig att Tjeckien skulle vinna hockey -VM. Tjeckien med 26 återbud från NHL mot det ryska superlaget, det stod liksom skrivet i stjärnorna. Tre Kronor, med ännu fler återbud, tog brons efter att ha slagit Tyskland inför en fanatisk hemmapublik. Tänk att traditionens makt är så stor. Jag tror det dröjer länge innan tyskarna får en sådan chans igen.

Det ante...nej förresten, nu faller min "ante mig"- idé, Halmstad lyckades inte rubba HIF. Typiskt. Nu ska det mycket till för att inte det allsvenska guldet ska hamna i Helsingborg. Hats off till ett lag som inte bara ser urstarka ut utan även lyckas med konststycket att inte känna pressen, så här långt, vi får se hur det blir i höst när det drar ihop sig och krämpor och guldfrossa kommer smygande, då kan det visa sig att laget med den bredaste truppen vinner. Jag sätter en slant på Elfsborg och garderar med Malmö FF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar