tisdag 1 juni 2010

Björklund fast i skolgårdens sandlåda

Sydis ledare smyger in lite kritik mot Maria Wetterstrand för miljöpartiets sätt att angripa Major Björklunds skolpolitik. Wetterstrand menade att hans skolpolitik saknade vetenskaplig grund. Björklund sa att det var ni som började, ungefär, och SDS verkar hålla med Björklund:

Björklund lät sig inte imponeras:
”Vi har prövat den rödgröna skolpolitiken egentligen i rätt många årtionden.”


Och det är ju lätt att säga när ens argument inte vilar på modern forskning, som Wetterstrand menade. Modern och modern, förresten, den progressiva skolans idé har hundra år på nacken men har ännu inte förverkligats fullt ut, på så sätt har Björklund rätt, men att sätta käppar i hjulet för skolans utveckling genom att införa en skola som är så målstyrd att den riskerar att helt glömma bort sitt bildande uppdrag och endast syfta till att utbilda broilers för näringlivet, är inte en skola jag vill sätta mina barn i, det är en skola som för tankarna till en tid när klassrummet var en förlängning av ett samhälle där magistern stod näst efter prästen och kungen i rang.

Det var ju det där med ordning och reda. Björklunds fixering vid disciplin bygger på en primitiv syn på barn. Jag är själv för tydliga yttre ramar i undervisningen, men i min värld betyder det trygghet för eleven och en möjlighet att vara flexibel för läraren. Att vara flexibel gentemot till exempel elever med speciella behov, de mycket motiverade liksom de mycket omotiverade, är att hjälpa dem till en bra skolgång, men att ställa utimatum för att kunna pressa in alla i samma form är utstraffande och skjuter bredvid målet. Björklunds syn på elever är enligt den klassiska ta-dig-kragen-modellen, very contemporary, indeed.

"Flumskolan" har fört Sverige till en tätposition bland demokratier, det vågar jag säga utan att vara en bror duktig. "Flumskolan" behöver utvecklas, absolut, men på ett fundament av progressiva och frigörande idéer, inte på en oförsonlig syn på barn, blind för forskning kring pedagogikens och barnens möjligheter. Om vi fortsätter framåt och inte viker av ytterligare på Björklunds smala väg så hägrar en skola för alla; med bildning, med utbildning och med lugn och trygghet, den ambitionen måste vi ha. Men det krävs resurser, har du det, Björklund?

2 kommentarer:

  1. Intressant koppling mellan "flumskola" och demokrati, förmodligen har du en viktig poäng där. Som så ofta sätter dina åsikter igång min hjärna och stimulerar till inre dialoger och funderingar!
    När det gäller "såsig markatta" så skrattade jag gott, men var ändå tvungen att kolla upp källan. Och ett google-sök leder just hit till Statarkatten... så jag tvivlar på att Bildt faktiskt har sagt det där. Eller har jag missat något?

    SvaraRadera
  2. Du har inte missat något, jag gjorde som sämre murvlar och struntade i att kolla upp min källa, men det var kul så länge det varade...

    SvaraRadera