tisdag 29 juni 2010

Metodiskt Brasilien marscherar mot final

För er som inte har läst mina tidigare utgjutelser mot tv4:s och Svt:s kommentatorer så kan jag tala om att inläggets titel är en passning till dem. Brasilien har ett ramstarkt försvar, snabba omställningar och effektiva avslutare, bra fotboll ja, sambafotboll nej. Många lag har spelat sig fram till fina mål tack vare rörlighet, passningsskicklighet och teknisk brillians utan att kommentarerna lyder: "fotbollsgodis", "samba", "nu är det fest" med mera.

För att det ska bli rättvist propsar jag på att fler landslag får dansepitet. Varför inte "tangofotboll" (Argentina), "flamencolir (Spanien)" eller "candombospel" (Uruguay). "Schottisstilen" kanske man skulle kunna kalla det så många gånger framgångsrika svenska konceptet?

Jag erkänner att jag generellt har svårt för hypade företeelser. Men det är ju inte brassarnas fel att Nyström och gänget älskar att prata Brasilien. Svenskarnas kärlekshistoria till den brasilianska fotbollen hänger med sen 1958 när Pelé och hans lagkamrater sprang ärevarv med den svenska flaggan på Råsunda efter att ha krossat de blågula i finalen.

Från och med nu ska jag inte ondgöra mig mer utan njuta av Dungas välbalanserade och skickliga landslag. Jag tror att de enda hoten mot dem är Tyskland och Argentina. Tyvärr försvinner en av dem i kvarten. Just snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar