fredag 18 juni 2010

På luffen i Spanien

Efter en vecka i Spanien är Statarkatten tillbaka. Åkerfräken står som julgransodlingar i trädgårdslandet och fotbollssändningarna blomstrar lika ymnigt i rutan. Det kommer att ta några matcher för mig att komma in i VM-stämningen. Spanien fick stryk av av Schweiz samtidigt som planet hem bytte ett hjul på Barcelonas flygplats och av det lilla jag såg av de inledande matcherna kan jag konstatera att nivån var riktigt låg, med några undantag, såsom brukligt är i omgång 1. I skrivande stund spelar Tyskland mot Serbien. Tyskarna har varit decimerade sedan första halvlek, efter en hård andra varning på Klose. Dessutom har Podolski bränt en straff. Att han slog straffen måste bero på att han är första straffläggare, om jag vore lagkapten i Tyskland skulle jag ha propsat på en annan straffskytt med tanke på att Podolski under minuterna innan bränt två jättelägen.

Europas sydligaste punkt, Punta de Tarifa, där Atlanten och Medelhavet möts och Atlasbergen tornar upp sig elva kilometer bort på andra sidan Gibraltarsund. En härlig känsla att kunna välja hav beroende på hur vinden ligger på. På bilden är det för övrigt Medelhavet man ser, den afrikanska kontinenten skymtar i diset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar