måndag 21 juni 2010

Rivaldofilmningen har blivit vardag

När Rivaldo kastade sig på marken med händerna för ansiktet efter att ha fått en lös boll på benet under VM 02' anade han inte vilka konsekvenser det skulle få. Han blev utskälld, hånad, utskrattad och isolerad. Detta fick konsekvenser även för hans spel. Han spelade vidare i Europa men hade förbrukat sina chanser att fortsätta var en fotbollens ambassadör. Nu tänker alla på filmningen när han kommer på tal, inte på hans bollkonst.

I årets VM verkar en hel generation spelare, och domare, ha glömt bort det där. Aldrig tidigare har jag sett så många spelare täcka för en förmodad smäll i ansiktet efter lätt klapp på axeln som under pågående turnering. Domarna köper det varje gång. Man blir så trött.

Innan turneringen trodde jag inte att jag skulle hylla spelaren och laget jag brukar driva med för deras usla karaktär. Men Ronaldos och hans Portugals uppvisning (7-0) mot Nordkorea var ett skönt avbrott i gnäll-VM 2010, och med gnäll menar jag både spelare, tränare och... undertecknad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar