fredag 16 april 2010

Earth hour - på riktigt

Jag gick ut i morse och tittade upp på himlen, en blå, stor himmel. Det tog ett tag innan det sjönk in att det inte fanns ett enda flygplan däruppe, inte ett enda. Sen tänkte jag på Nifelhem och Muspelhem, is och eld som skapade världen och de första varelserna, som framträdde i ångan när de två elementen möttes i en väldig kraftmätning. Så såg de gamla islänningarna på skapelsen. Det var vulkanerna de såg, och jöklarna, som satte deras fantasi i rörelse. Vulkanutbrottet på Island har många ansikten. Geologerna gnuggar sina händer, resenärerna förtvivlar, flygbolag och försäkringsbolag sliter sina hår. Själv ödmjukas jag, det är det enda jag kan göra. Vi måste vara tacksamma att vulkanutbrottet främst orsakar omak och ekonomisk förlust; Ingen tsunami som förgör, inga städer som jämnas med marken, men en liten påminnelse från jordens inre: inga medel ni förfogar över kan övertrumfa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar