lördag 4 september 2010

Pontus sköt Bågult till seger

Sverige-Ungern 2-0. 45 minuters premiärnerver och skador, sen lossnade det. Idag tävlar krönikörerna om att skriva att det var ett genidrag att spela med Pontus Wernbloom från start, men den som påstår att han hade på känn att Wernbloom skulle avgöra matchen gör en grym efterhandskonstruktion.

Det fanns en tid när Wernblooms flin kunde få mig att vilja plocka fram a big can of whoop ass. Han var grinig, frän och duktig, en spelare man skulle älska att ha i sitt eget lag. Men han spelade i Blåvitt. Efter matchen igår var han märkbart stolt och glad, men också ödmjuk. Han ville påpeka att han är på plan för att serva de andra "bollskickliga" spelarna. Innerst inne vet han nog att hans repertoar är större än så. Så stor att hans iver att vara konstruktiv satte käppar i hjulet för de andra mittfältarna. Men det rättade till sig i andra halvlek då mittfältet och försvaret mer omsorgsfullt och med större tålamod byggde upp anfallen.

Gårdagens geni var ändå
Zlatan. Jag har försökt att undvika att skriva om honom på ett tag, jag har varit hjärtligt trött på alla skriverier den senaste månaden. Passningarna han slog igår var på en svindlande hög nivå. Minns ni hur länge det pratades om Therns passning (25 sekunder in i klippet) till Dahlin i kvalet till USA-VM? Igår slog Zlatan två såna passningar, i första halvlek. När de inte renderade i mål började jag känna en viss målskyttsångest. Har landslaget någon som kan förvalta chanserna laget skapar? Pontus Wernbloom kan ju inte göra två mål varje gång. Sebastian Larssons passning till 1-0 var för övrigt av mycket hög klass. Ett inlägg en Premier Leauge spelare måste kunna slå med förbundna ögon.

I morgon ska jag ta mig till Swedbank stadion och titta på den öppna träningen. Märkligt att åka till Malmö och se något annat än MFF. Å andra sidan blir det några kära återseenden. Välkomna tillbaka Ola, Behrang, Daniel och Zlatan!

2 kommentarer:

  1. Överraskar lite nu och kommenterar i ämnet fotboll - jag vill dra uppmärksamhet till det faktum att Moldova igår slog Finland hemma med 2-0 och nu ligger på delad 2a plats med Sverige i grupp E, efter Holland. Jag drack själv öl med bittra finnländare efter matchen här i Chisinau och de intygade att Moldaverna är farliga i år!

    SvaraRadera
  2. Stackars finländare, de hade nog räknat med tre lätta poäng, en varningsklocka för det svenska laget. Kul för Moldavien med seger, dock! Förresten, för något år sedan hamnade ett gäng duktiga moldaviska fotbollsspelare i nån norrländsk småort för att rädda ett div 4-lag som befann sig i kris pga avfolkning, jag undrar hur det gick för dem?

    SvaraRadera